Dr. Michael Laitman

A Felső Gondolat az adakozás

Az egész teremtés nem más, mint az élvezetek kani akarása, és ezért ezt át kell transzformálni és beteljesíteni. Azonban ez csak részlegesen lehetséges,a bölcsesség megértésének gyarapodásával összhangban. Ez a rész nem tartozik magához a teremtményhez; ez a Teremtőtől ereszkedik le, az  adakozás vágyából.

Semmi nincs a világegyetemben, kivéve ezt a két erőt: a megszerzésre irányuló vágy és az adakozásra irányuló vágy erejét. A két minőség közötti kapcsolatból, a teremtmény elkezdi analizálni magát és a természetét az őt befolyásoló erőknek.

Ennek eredményeképpen, az élvezetre irányuló vágyban egy mechanizmus kezd megformálódni, amelyet úgy nevezünk meg, hogy, a “fej” (a “PartzufRosh része”), amihez úgy viszonyulunk, mint, elme, gondolat, és elrejtés. Ennek a „gondolatnak” az erejével, a vágy elkezdi kitölteni magát.

Az ásványi, növényi, és állati szinteken, az élvezetekre irányuló vágy, ösztönös módon kezd cselekvésbe. Ennek a világnak a teremtményét, akit „embernek” nevezünk, akinek szintén van ösztönös alapú cselekedete, áthatják ezek a szintek. Próbáljuk meg magunkat megmérni és kiértékelni a saját eszközeinkkel vagy mások nézőpontja alapján, mindig az egoizmusunkon belül maradunk.

Minden „részvétünk” kizárólag önmagunkra irányul, és minden cselekedetünk a saját előnyünkre. Azonban ha önmagunkba maradunk beszorítva, soha nem fogjuk megtudni, kik vagyunk. Mi csak a súlya alapján a nagyobb vágyat előnyben részesítjük, mint a kisebbet. Az ilyen számításokra irányuló képességet, gondolatnak vagy elrejtésnek is nevezünk. Lényegében ez pusztán egy kiértékelés: Mi a nagyobb, életképesebb és hasznosabb az ego számára? Ez minden, amiről az elménk szól.

Az összes ilyen elrejtés az állati fokozaton található, az állati test szintjén. Ez az, ahogy mi élünk és előre haladunk évezredek során. Azonban amikor megszerzünk egy kiegészítő tulajdonságot, a Bina minőségét, az adakozást, ez az a pont, elkezdünk egy másfajta értékelést a két minőség alapján: megszerzés és adakozás. Ez az, amikor az elme, a „fej,” amely a döntéseket hozza, már spirituálisnak nevezhető, mivel olyan számításokat végez, amelyek az adakozáshoz tartoznak, a Teremtő minőségeihez.

A Teremtő vonatkozásában, ez a számítás kiértékeli, hogy a teremtmény megtehet valamit, vagy nem, és ha igen, akkor milyen módon. Ezért a mondjuk, hogy a csak az élvezetek megszerzésére irányuló vágyakkal való tevékenység, mint állati szint nevezhető csak meg, mivel a ez a legmagasabb, amiket ezekkel a vágyakkal el lehet érni. Ez az, ahogy létezünk, ahogy írva van: „Mindannyian hasonlóak vagyunk a gyilkos bestiához.”

Azonban akik megszerzik az adakozás vágyát, úgy tekinthetők már, mint „emberek” (Adam) mivel ez „hasonló” (Domeh) a Teremtőhöz. A kabbalisták azok, aki elérik az adakozás minőségét, és a Teremtőt. Akkor, az ő számításaik két minőségen alapulnak, megszerzésen és adni akaráson, vagyis ők azt analizálják, hogyan kapcsolódik az emberen belül az élvezetre irányuló vágy, és az adakozás szándéka, és az adni akarás szándékának mely fokozata képes átvenni az irányítást az élvezetek megszerzésére irányuló vágyak felett.

Az ilyen embernek az elméje (a „feje”) már más. Bár minden cselekedete továbbra is az élvezetek megszerzésére irányuló vágyakon belül van, az irányultsága ezeknek a cselekedeteknek és az azokat mozgató és irányító szándékok adakozóak. Magától értendő módon, ez egy teljesen más típusú számítás, és érzékelés, amely felfoghatatlan azoknak, akik a dolgokat egy „emlősállat” szemével vizsgálják. Írva van: „A Tóra nézete ellentétes a laikusok szemszögével.”

A “Tóra nézete” adakozó, ezzel szemben a “laikusok szemszöge” egoisztikus, megszerző. Habár az anyaga a vágynak ugyanaz, a kapni akarás, minden attól függ, hogyan használjuk azt, a szándékok erejének irányítása által: Egoisztikusan, vagy altruista módon, a saját hasznunkra, vagy a mások hasznára? Ez a vágyak irányultságának ellenőrzési módja.

Minden felsőben, spirituális világban, egyetlen törvény, az adakozás irányít mindent, miközben a élvezetre irányuló vágy engedelmeskedik ennek a gondolatnak és az erre irányuló szándéknak. Csak a mi világunkban, abban az állapotban, amelyből elindulunk mindannyian a felemelkedésünk útjára, az irányító törvény, a mindent behálózó egoista érdek.

kn

Szólj hozzá

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

65 queries in 0,750 seconds.