Dr. Michael Laitman

A Pesach (Húsvét) estéjének misztériuma

Kérdés

A Pesach estéjén a Húsvéti Haggadat olvassuk, ahelyett, hogy részleteket olvasnánk a Tanakhból, ahogy azt tesszük más ünnepeken. Mi ennek az oka?  

Válasz

A múltbeli kabbalisták minden ünnepre megállapítottak egy meghatározott lebonyolítási rendet. Ha az ember el akar érni, egy bizonyos állapotot, vagy spirituális szintet ezen belül, még ha az csak egy benyomás is a spiritualitásról, akkor is a kabbalisták utasításai elmondják neki, hogy a megfelelő állapotokban, mit kell tennie.

A spirituális gyökerek a fizikai lombozattal a kabbalisták csoportján belül érintkeztek, ahogy azok kijöttek az ősi Babilonból, és a köztük lévő kapcsolaton keresztül képesek voltak feltárni az összes fizikai tradíciót, a spirituális cselekedeteken belül, kivéve a végső megváltást, amely a fizikai világban a spirituális cselekedetek mentén, és nem azokon belül tárul fel.  

Ahogy valaki megölne egy állatot, és ugyanígy szeretné megölni az élvezetekre irányuló vágyát. Fel akarja áldozni az állatot az oltáron, és ezzel párhuzamosan korrigálni az egoisztikus vágyát. Majd meg szeretné enni az állatot, élvezetet szerezni az adakozás érdekében a vágyai keménységének Aviut harmadik fokozatán. Minden szokást végrehajt a testi szinten, és megtart minden parancsolatot ezzel párhuzamosan, a Körülölelő és a Belső Fény valamint a spirituális vágyai irányába.  .

Az Egyiptomból való kivonulás ünnepe, a kapni akarásra irányuló vágyakból való kivonulás ünnepe, az adakozásra irányuló vágyakba. Bizonyos külső cselekedeteket hajtunk végre, az egoizmusunkból, a szeretetbe, a gyűlöletből és elválasztottságból a kapcsolatba és az egységbe való kivonulásunk jelzésére.

Ez a magyarázata annak, hogy a Haggadah olvasása közben, miért vesszük sorra az összes tradicionális cselekedetet, amelyek segítenek bennünket az Egyiptomból való kivonulásban.   Ezek a cselekedetek a“Kiddush” (áldás), az “Urchatz” (kézmosás), a “Karpas” (a zöldek megmártása a sós vízben), a “Yachats” (a macesz kenyér félbetörése), a “Maggid” (a kivonulás történetének felolvasása), és így tovább.  Ha megfelelő sorrendben végrehajtjuk ezeket a cselekedeteket a Pesach estéjén (a Pesach szó, a “Pasach,” átkelés, átugrás szóból származik), ezzel tulajdonképpen azon megyünk végig, ahogy átkelünk a jelenlegi állapotunkból egy új szintre amely az első spirituális szint.

Azonban ezeknek a cselekedeteknek a sorrendje nincs összefüggésben a fejlődés standard állomásaival (“koncepció,” “táplálás,” and “érlelés”), amelyeket a  Tíz Szfíra Tanulmányának 12 részében tanulmányoztunk. Ez a sperma beágyazódásának 3 napja, a magzat megformálódásának 40 napja, a magzat fejlődésének kilenc hónapja, majd a magzat megfordul, összehúzódik és megszületik, a vér, amely a méhből emelkedik ki a mellekbe és létrehozza az anyatejet, a csecsemő két éven keresztüli támogatására, és a következő állomások egészen a felnőtté válásig (Gadlut): 3 év, majd 6, 9, 12, 13, 20, és 70.

Az Egyiptomból való kivonulás nem egy standard az ember fejlődési állapotaiban. A nagyság állapotának Fénye (Gadlut) előbb érkezik, mint a kicsinység állapotának (Katnut) Fénye. Először a személy a hatalmas Fény segítségével lép be az új világba, és majd ezután kezd fejlődni ezen belül.  

Mi nem értjük a születés lényegét, még ebben a világban sem. Csak egy természeti folyamatnak érzékeljük. A magzat, egy állati organizmusban fejlődik ki, majd rajta kívül folytatja a a növekedést. Még azt a kérdést sem tesszük fel, hogy ez a három kilogrammnyi hús, miért akar az anyán kívülre kerülni? Miért jön a magzat olyan módon a világra, hogy minden részével rendelkezik? Végül is a fejlődés következő fázisában úgy is fejlődhetne, mint valamilyen csepp, és majd ebből növekedne tovább. Hol látható még az, hogy minden, ami az előző szinten meg lett szerezve, mint vágy (Kli) a teljes kitöltésével együtt, mint egység fejlődik a következő szintre, ahogy itt? Hogy lehetséges ez?  

Ha befejezem a fejlődésemet a Nefesh NRNHY szintjén, akkor elérem a Nefesh Ruach szintjét. Itt azonban nem érem el a Nefesh Ruach, szintjét, hanem e helyett 3 kilogramm hússal elhagyom az anyám méhét, és azon kívül folytatom a növekedést. Elvileg úgy kellene kezdenem a külső fejlődésemet, mint egyetlen sejt a spermacseppből, ahhoz hasonlóan, ahogy elkezdtem azt anyám méhén belül, csak egy következő fokozaton.

Mindez ott rejtőzik a Húsvét különleges cselekvési sorrendjében, az Egyiptomi kivonulásban, amely csak akkor lesz lehetséges, ha nagyság állapotának hatalmas Fénye előbb érkezik meg, mint a kicsinység állapotának Fénye, és ezzel képessé tesz az átkelésre, az átugrásra.

KN

Szólj hozzá

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

62 queries in 0,730 seconds.