Igazán akkor tudja a Fény átjárni a vágyat, ha egy sajátos folyamat végbemegy. Fő dolog, hogy a vágy érezze, hogy ellentétben álla Fénnyel. Így nem bírja már magát és egy megszorítást alkalmaz. (Cimcum).
Azután a vágy oda jut el, hogy “Szükségem van egy szűrőre (Maszah).” Igénye lesz arra, hogy egyenértékűvé tegye magát a Fénnyel, egy teremtő tett által. Ez eredményezi, hogy elválik a Teremtőtől és szembe kerül vele, min vendég a házigazdával. Noha a vendég nem fogad el semmit a gazdától, ellentétben érzi vele magát és szenved ettől.
Igazán nem kérek semmit a finomságokból, amit a házigazda kínál; elutasítom. De a gazda mégis győzköd engem, hogy egyek a kedvéért, és panaszkodik, ha nem teszem. Ezt látva elfogadom, d csak az ő kedvéért és ezt tudom.
Tehát a Fény és a teremtmény ellentétes és különálló. A Fény szeretné betölteni a teremtményt (1), de a teremtmény ellöki magától (2). Végül a Fény visszajön és kérlel (3), a teremtmény mintha szívességet tenne, hajlandó elfogadni Tőle (4). Ezt az elfogadást más úgy tekintjük, hogy ez már adás. Tehát így fejlődik a kapcsolatuk.
Így fejlődünk lépésenként a szűrő által. A teremtmény vágy-helyként jelentkezik, de a vágyat eltakarja a szűrő. Mintha egy “féket” építene be a vágy és eldöntené: bármennyi Fény jönne be (1), első dolgom, hogy elutasítsam (2). Ám ha tovább kérlel a Fény (3), hát akkor számítgatok (?) hogy mennyit bírok elfogadni mégis. A megfelelő mennyiséget elfogadom és “adag”-ként fogyasztom el (4).
A számítás egy további elem: mennyit kaphatok meg adás céllal a gazda kedvéért, hogy annyi örömöt kapjon, amennyit adni akart? Ez a számítás tesz engem emberré (ád-ámmá), mert ez ad autonómiát s elválaszt a gazdától é úgy tehetek, ahogy ő. Ő ad nekem, én meg neki. Vagy, ahogy az Énekek éneke mondja: “Kedvesemért élek, és ő énérettem.”
Így tév a teremtmény meggyógyul és ez a fajta adó kapás szellemi hordozóvá teszi. Miért “hordozó”? Mert hordozhatja a Fényt. Miért szellemi? Mert azonos alakú a teremtő Adóval és úgy ad, mint Ő.
[37044]
Kabbalah Lecke 3/4/2011, “Explanation to the Article, Preface to the Wisdom of Kabbalah”