Édes fájdalom a teremtményben
Kezdetben a Zeir Anpin és Malkut a hat szfirája a Zeir Anpin-nak és egy pont a Malkut-ban. Mint minden világ és Parcuf a Végtelentől a Zeir Anpinig, mind Malkut számára léteznek. Malkut az a teremtmény, amely még csak egyetlen pont: a szívpont, egy vágy. Ezt kell nagyítanunk!
Hogy tud a teremtmény nőni, s mit kell a felsőnek tennie ezért? A Malkutban az a pont, amely kapaszkodik a mellnél a Chazeh-nál, Zeir Anpin ítélkező és megszorító érzéseket képez (Dinim) olyan vágyakat, melyek teljesülni akarnak, hogy felébredjen és nőjön ez a pont.
Ezek a pontok a Malchut -ba anyjától, az értelem nevű Bina-től jönnek. A felső 3 szfirán, a GAR de Zeir Anpin,-on keresztül belépnek a Malchut Keter –jébe . Ezt nevezzük Ros-hasanának azaz lefordítva Fej-váltásnak, azaz év-kezdetnek, a Malkut kezdetének, amit “évnek” is hívunk. Itt indul az ébredése.
A további kifejlődése az alsó szfirákban zajlik a Zeir Anpin-ban, ami a NHY(Necah, Hod, Yeszod). Ezt elérendő,a Zeir Anpin el kell érje a Gadlut állapotot (nagyság, felnőttség), amit anyjától, Binától kap, a Sófár hangjával . Ez felébreszti a Zeir Anpin saját vágyait, a szfirákat a NHY,-ben , ami a Ros Hasana és Jom Kipur közti “megtérés tíz napja” . E “tíz nap” alatt a Malkutot ingerli a Zeir Anpin NHY-je, s megerősödik, mire elér a Jom Kipur-ig. (Eltakarás Napja).
A felnőtt Gadlut állapotra való ráébredés csak megszorításokkal lehetséges, mert csak ezáltal (a bölcs Hochma fényével) érzékelhetjük, mit kell még kijavítanunk a szellemi hordozó kelyhek (Kli) létrehozásáért. Hisz ezek megvannak, csak összetört állapotban. Eleinte édesítés nélküli megszorításokkal ébresztjük őket, később leereszkedik az együttérzés, irgalom fénye (Haszadim) s megédesíti őket (ezt hívjuk szerelmi bánatnak).
A megédesítés a kijavítással azonos. Ahogy írva van, a “teremtő teremti a gonosz ösztönt és fűszerét, a tórát, a Tant”. Az egoista vágyak fűszerezése azok megédesítését, enyhítését jelenti a helyes használatuk által. Korábban “keserű” volt mindez, de az ádás szándékával “fűszerezve”, megenyhül és beteljesül.
Ezt hívják az ítélet édesítésének. Az “ítélet” az a csak-.magam-örömére való kapolás vágya, az enyhítés az ugyanaz a vágy, de ádás-vággyal együtt. Tehát csak a szándékot kell megváltoztatni ( a társak irányába.)